sunnuntai 17. helmikuuta 2013

Kotitehtävä 7. Affiliate



Affiliate-markkinointi 

Juttelin tyttäreni kanssa, miten voisi kuvata affiliate-markkinointia 6-vuotiaalle. Otin esimerkiksi Bratz-nuket tuotteena ja mainostajana oman yritystoimintammeBratz-nuken hinnaksi määrittelimme 20,- euroa. Kerroin tyttärelleni, että yrityksellämme olisi kumppanuussopimuksen myötä yhteistyötä nettikaupan kanssa. Se tarkoittaisi heidän myymiensä Bratz-nukkien mainosta nettisivuillamme.

Kun tyttäreni kavereiden äidit käyvät tutkimassa viikonlopuille ja loma-ajoille majoitusta meidän mökeiltämme, he huomaavat Bratz-mainoksen, napsauttavat linkkiä ja ohjautuvat sivustolle, jolta voivat ostaa nuken. Jokaisesta nukesta, joka myydään meidän sivujemme kautta tehdystä klikkauksesta, me saamme itsellemme sopimuksessa sovitun osuuden, tässä tapauksessa 2,- euroa nukesta. Ja mitä hyötyä tästä 6-vuotiaalle sitten olisi? Jos vaikkapa äidit ostavat yhteensä 10 Bratz-nukkea tyttäremme kavereille, meille kertyisi 10 x 2,- = 20,- euroa tuottoa. Tällä rahalla voisin ostaa tyttärellemme uusimman Bratz-nuken, jota hän on lelukaupasta itselleen toivonut.

Äitien ostamat 10 Bratzia, jokaisesta 2 euroa tuottoa meille
Kuva: E. Blomqvist

Yasmin ostetaan 20 euron tuotolla!
Kuva: E. Blomqvist

Tyttäreni sanoi 6-vuotiaan tuon kyllä ymmärtävän. Affiliate-markkinointia voi tehdä toisinkin päin. Siitä lisää, kun luet eteenpäin esimerkkiäni TradeTracker –verkostosta, katso mainostaja. Tyttären kanssa keskustelussa oli näkökulmana julkaisija.

Toimintamallit affiliate-markkinoinnissa

Affiliate-verkostoja on useita. Verkostoon voi liittyä joko tuotteen omistajana tai mainosten julkaisijana, kuten tuossa 6-vuotiaalle selostetussa Bratz-nuken mainoksessa Tervalepikon Torpat oli. Mainostajan affiliate-linkin kautta ostetusta tuotteesta yleisin osinko on noin 5-15 %. Affiliate-verkostoon hyväksyminen edellyttää hakijalta jonkinlaista nettisivua. Se voi olla joko esimerkiksi maksullinen domain-nimi tai ilmainen blogi, jonka voi tehdä osoitteessa www.google.com kohdassa blogger. Kolme tai neljä reilun 200 sanan blogikirjoitusta jostakin kirjoittajaa kiinnostavasta aiheesta riittää useimpiin affiliate-verkostoihin.

Affiliate-verkostoja

Affiliatemarkkinointi.com –sivustolla mainitaan hyviä suomalaisia affiliate-verkostoja, joita suositellaan aloittelijoille:
  • TradeTracker
  • Tradedoubler
  • Smartresponse-Media
Tradetracker -sivuston mukaan kilpailu englanniksi on kovempaa kuin Suomessa. Hyvinä englanninkielisinä affiliate-verkostoina mainitaan:
  • Amazon-Associates
  • Clickbank
  • Comission-Junction
Esimerkkinä TradeTracker

Suomalaisella nopeasti kasvavalla affiliate-verkostolla TradeTrackerilla on yli 2200 mainostajaa. Verkkosivuston omistajasta voi tulla julkaisija ja sitä kautta on mahdollista saada tuloa sivustollaan. Mainostajien kampanjoista voi valita sopivat, osallistuminen on maksutonta. Kampanjoiden komissiot pohjautuvat myynteihin, liideihin tai klikkauksiin. TradeTracker tarjoaa julkaisijoilleen hyvät raportit ja seurannat mainoskampanjoiden tarkkailuun.

Verkkosivuston omistaja, joka haluaa kasvattaa konversiotaan, voi toimia TradeTrackerin kautta mainostajana. Mainostamisesta voi maksaa, jos siitä saa parhaat mahdolliset tulokset – ja niitä TradeTracker tuntuu lupaavan. Kampanjan aloittaja saa pääsyn TradeTrackerin kumppaniverkostoon, jonka julkaisijat mainostavat erilaisin mainosmateriaalein tuotetta kohdistetulle lukijakunnalle ja tuo siten vierailijoita verkkosivuston omistajalle, mahdollisia uusia asiakkaita.

Mainostaja maksaa kiinteää tai %-perusteista komissiota myynneistä. Komissioon liittyy erilaisia termejä: klikkauskomissio (CPC), liidikomissio (CPL), myyntikomissio (CPA), näyttökomissio (CPM) tai kiinteä palkkio. Kustannus syntyy vasta tavoitteiden toteuduttua.

TradeTracker tarjoaa kiinnostavia mahdollisuuksia mainostajalle:
  • Tuotteiden ja palvelujen mainostaminen
  • Liidien tuottaminen
  • Sähköpostitietokannan rakentaminen
  • Kävijöiden lisääminen verkkosivustolla
  • Brändin tunnettavuuden kasvattaminen

Lähteet:


6 kommenttia:

  1. Hienoa että sinulla oli oma testihenkilö käytössä! :) Selkeä teksti.

    VastaaPoista
  2. Kiitos! Huomasin vaan, että on vielä lisättävä kuvien ottajan nimi, se on hyvin tärkeää sillä on kyseinen testihenkilö.

    VastaaPoista
  3. Yksinkertaisesti selitetty mitä asialla tarkoitetaan. Oma testiympäristö antaa varmasti luotettavimman tuloksen!

    VastaaPoista
  4. Taina, paljon hyvää tietoa! Tuo julkaisia näkökulma oli hyvä mainita sillä kumppanuus toimii myös toisin päin.

    VastaaPoista