Affiliate-markkinointi
Juttelin
tyttäreni kanssa, miten voisi kuvata affiliate-markkinointia 6-vuotiaalle. Otin esimerkiksi Bratz-nuket tuotteena ja mainostajana oman yritystoimintamme. Bratz-nuken
hinnaksi määrittelimme 20,- euroa. Kerroin tyttärelleni, että yrityksellämme
olisi kumppanuussopimuksen myötä yhteistyötä nettikaupan kanssa. Se tarkoittaisi heidän myymiensä Bratz-nukkien mainosta
nettisivuillamme.
Kun tyttäreni kavereiden äidit käyvät tutkimassa
viikonlopuille ja loma-ajoille majoitusta meidän mökeiltämme, he huomaavat
Bratz-mainoksen, napsauttavat linkkiä ja ohjautuvat sivustolle, jolta voivat
ostaa nuken. Jokaisesta nukesta, joka myydään meidän sivujemme kautta tehdystä
klikkauksesta, me saamme itsellemme sopimuksessa sovitun osuuden, tässä
tapauksessa 2,- euroa nukesta. Ja mitä hyötyä tästä 6-vuotiaalle sitten olisi?
Jos vaikkapa äidit ostavat yhteensä 10 Bratz-nukkea tyttäremme kavereille,
meille kertyisi 10 x 2,- = 20,- euroa tuottoa. Tällä rahalla voisin ostaa
tyttärellemme uusimman Bratz-nuken, jota hän on lelukaupasta itselleen
toivonut.
Äitien ostamat 10 Bratzia, jokaisesta 2 euroa tuottoa meille Kuva: E. Blomqvist |
Yasmin ostetaan 20 euron tuotolla! Kuva: E. Blomqvist |
Tyttäreni sanoi 6-vuotiaan tuon kyllä ymmärtävän.
Affiliate-markkinointia voi tehdä toisinkin päin. Siitä lisää, kun luet
eteenpäin esimerkkiäni TradeTracker –verkostosta, katso mainostaja. Tyttären kanssa keskustelussa oli näkökulmana julkaisija.
Toimintamallit
affiliate-markkinoinnissa
Affiliate-verkostoja on useita. Verkostoon voi
liittyä joko tuotteen omistajana tai mainosten julkaisijana, kuten tuossa
6-vuotiaalle selostetussa Bratz-nuken mainoksessa Tervalepikon Torpat oli.
Mainostajan affiliate-linkin kautta ostetusta tuotteesta yleisin osinko on noin
5-15 %. Affiliate-verkostoon hyväksyminen edellyttää hakijalta jonkinlaista
nettisivua. Se voi olla joko esimerkiksi maksullinen domain-nimi tai ilmainen
blogi, jonka voi tehdä osoitteessa www.google.com kohdassa blogger.
Kolme tai neljä reilun 200 sanan blogikirjoitusta jostakin kirjoittajaa
kiinnostavasta aiheesta riittää useimpiin affiliate-verkostoihin.
Affiliate-verkostoja
Affiliatemarkkinointi.com –sivustolla mainitaan
hyviä suomalaisia affiliate-verkostoja, joita suositellaan aloittelijoille:
- TradeTracker
- Tradedoubler
- Smartresponse-Media
Tradetracker -sivuston mukaan kilpailu englanniksi on
kovempaa kuin Suomessa. Hyvinä englanninkielisinä affiliate-verkostoina mainitaan:
- Amazon-Associates
- Clickbank
- Comission-Junction
Esimerkkinä
TradeTracker
Suomalaisella nopeasti kasvavalla
affiliate-verkostolla TradeTrackerilla on yli 2200 mainostajaa. Verkkosivuston
omistajasta voi tulla julkaisija
ja sitä kautta on mahdollista saada tuloa sivustollaan. Mainostajien
kampanjoista voi valita sopivat, osallistuminen on maksutonta. Kampanjoiden
komissiot pohjautuvat myynteihin, liideihin tai klikkauksiin. TradeTracker
tarjoaa julkaisijoilleen hyvät raportit ja seurannat mainoskampanjoiden
tarkkailuun.
Verkkosivuston omistaja, joka haluaa kasvattaa
konversiotaan, voi toimia TradeTrackerin kautta mainostajana.
Mainostamisesta voi maksaa, jos siitä saa parhaat mahdolliset tulokset – ja
niitä TradeTracker tuntuu lupaavan. Kampanjan aloittaja saa pääsyn
TradeTrackerin kumppaniverkostoon, jonka julkaisijat mainostavat erilaisin
mainosmateriaalein tuotetta kohdistetulle lukijakunnalle ja tuo siten
vierailijoita verkkosivuston omistajalle, mahdollisia uusia asiakkaita.
Mainostaja maksaa kiinteää tai %-perusteista
komissiota myynneistä. Komissioon liittyy erilaisia termejä: klikkauskomissio
(CPC), liidikomissio (CPL), myyntikomissio (CPA), näyttökomissio (CPM) tai
kiinteä palkkio. Kustannus syntyy vasta tavoitteiden toteuduttua.
TradeTracker tarjoaa kiinnostavia mahdollisuuksia
mainostajalle:
- Tuotteiden
ja palvelujen mainostaminen
- Liidien
tuottaminen
- Sähköpostitietokannan
rakentaminen
- Kävijöiden
lisääminen verkkosivustolla
- Brändin
tunnettavuuden kasvattaminen
Lähteet:
Hienoa että sinulla oli oma testihenkilö käytössä! :) Selkeä teksti.
VastaaPoistaKiitos! Huomasin vaan, että on vielä lisättävä kuvien ottajan nimi, se on hyvin tärkeää sillä on kyseinen testihenkilö.
VastaaPoistaYksinkertaisesti selitetty mitä asialla tarkoitetaan. Oma testiympäristö antaa varmasti luotettavimman tuloksen!
VastaaPoistaTaina, paljon hyvää tietoa! Tuo julkaisia näkökulma oli hyvä mainita sillä kumppanuus toimii myös toisin päin.
VastaaPoistaKiitos, Hanna! Hyvä me!
VastaaPoistaMitenkäs se Spotify?
VastaaPoista